Diëtiste Karolien Rector Voedingsadvies –en begeleiding

GEZONDE VOEDING:

Gezonde voeding is essentieel voor een goede gezondheid. Wanneer essentiële voedingsstoffen ontbreken in de voeding, zullen we minder energie hebben, eventueel kunnen er klachten ontstaan. De juiste voedingsstoffen zijn niet alleen van belang voor onze fysieke gezondheid, ook het emotionele welbehagen en de mentale (stressbestendigheid) en cognitieve functies worden hierdoor mede bepaald.

Gezonde voeding is een belangrijk onderdeel van een gezond leefpatroon. Gezond leven betekent ook: voldoende beweging, geen roesmiddelen, matig alcoholgebruik, regelmatig ont stressen en relaxen.

Karolien beperkt zich als voedingscoach niet alleen tot het strikte voedingsadvies, zij is de gezondheidscoach die u helpt om gewoonten te veranderen, leefpatronen aan te passen, andere prioriteiten te stellen,… .

 

Indicatie:

uw gezondheidscoach geeft voedingsadvies –en begeleiding aan cliënten met een brede waaier van problemen :

  • eetstoornissen
  • overgewicht/ ondergewicht
  • cholesterol
  • hoge bloeddruk
  • diabetes
  • maag-darmklachten/ lever-gal problemen/ nierinsufficiëntie
  • allergieën/ intolerantie
  • kauw –en slikproblemen  

Daarnaast kan u bij Karolien terecht voor specifieke situaties (bv. zwangerschap) en praktische vragen (bv. vragen over maaltijdbereiding). Ook voor advies inzake vegetarische voeding, orthomoleculair advies en natuurvoeding kan u bij haar terecht. Verschillende ziekenfondsen voorzien een volledige of gedeeltelijke terugbetaling van de consultaties bij de diëtiste.

 

SPORTVOEDING:

Sporters zijn zich vaak nog onvoldoende bewust van de gunstige invloed die een goed uitgebalanceerde voeding op hun prestatie kan hebben. Het juist voedingspatroon kan de prestaties substantieel verbeteren. De sportdiëtiste zal rekening houden met de periode waarin de sporter zich bevindt: competitie-, training- of recuperatieperiode en specifieke adviezen formuleren voor elke individuele sporter apart. Want iedere sporter is anders qua lichaamsbouw, metabolisme, etc.

Daarnaast zal de juiste voeding de recuperatie na de prestatie bevorderen. Bovendien draagt een goed voedingspatroon bij tot het voorkomen van blessures en/ of zal helpen op ze sneller te hellen. Tijdens een blessureperiode bijvoorbeeld, zal de energiebehoefte veranderen omdat de inspanningen noodgedwongen wegvallen. De lichaamssamenstelling kan wijzigen, de eiwitbehoefte kan toenemen,… . Ook tijdens deze periodes is het aan te raden de sportdiëtiste te raadplegen voor specifiek advies.

Verder is zij beschikbaar om vele vragen te beantwoorden die sporters zich stellen over hun voeding: gebruik van vitamines/ supplementen, diëten, voeding tijdens buitenlandse stages/competitie, allergieën enz.

Karolien is een ervaren sportdiëtiste. Ze bouwde heel wat expertise op. Eerst via de opleiding ‘Sportvoeding’ aan de HAN Hogeschool in Nijmegen (Nederland), vervolgens via de gerenommeerde opleiding ‘Sports Nutrition’ van het International Olympisch Comité (IOC, Lausanne, Zwitserland). Ondertussen heeft ze al vele sporters begeleid. Onder haar cliënteel vind je de tennistop, profvoetballers, wielrenners, hockeyers, de nationale zeilploeg en vele toppers uit de ‘kleinere sporten’. Maar ook recreatieve sporters kunnen bij haar terecht voor advies: al wie gezond en gepassioneerd wil sporten, neemt ze graag in begeleiding.

Methode :

De consultaties worden steeds individueel aangepast aan de noden en de wensen van de cliënt.

•Consultatie nieuw (1 uur):

Na bevestiging van de afspraak wordt per mail een voedingsdagboek toegestuurd. Dit document dient teruggezonden te worden voor het voedingsconsult plaatsvindt zodat deze info voor de afspraak in kaart kan worden gebracht. Tijdens het consult (60 min.) wordt nagegaan wat jouw specifieke doelstellingen zijn, zoals bijvoorbeeld: prestaties verbeteren, sneller herstel na blessure, wedstrijdvoorbereiding, gezonder leven, ideaal gewicht, maag-darm problemen, supplementen gebruik, eetstoornissen,… . Op basis van de dagboekanalyse en de bepaling van de doelstelling(en) wordt relevante informatie gegeven en worden adviezen geformuleerd. Eventueel worden afspraken gemaakt over vervolgconsult, opzoeken van extra-informatie, opstellen

•Opvolgconsultatie(s) (30 min):

Tijdens het consult (30 min.) overlopen we de vorderingen m.b.t. de geformuleerde doelstellingen. Doelstellingen (bijvoorbeeld als gevolg van een blessure), maar ook de trainingsfrequentie en intensiteit kunnen veranderen doorheen het jaar. Vragen en opmerkingen worden behandeld.


Ook hier voorzien verschillende ziekenfondsen een volledige of gedeeltelijke terugbetaling van de consultaties bij de diëtiste.